Suuri paasto johdattaa meidät palmusunnuntain juhlaan ennen varsinaista suurta viikkoa ja pääsiäistä.
Tänä vuonna voimme kahden koronapandemian varjostaman vuoden jälkeen kokoontua jälleen yhteen jumalanpalveluksiin ja pääsiäismyyjäisiin, ja voimme myös virpoa siunatuilla virpovitsoilla. Kunhan muistamme edelleen osallistua toimintaan vain oireettomina.
Lasaruksen lauantaina, jota vietämme tänä vuonna 9.4., muistamme, kuinka Jeesus Kristus herätti kuolleista Lasaruksen. Päivä on erityisen merkityksellinen, sillä siitä käynnistyvät suureen viikkoon ja pääsiäiseen johtavat tapahtumat. Tänä päivänä eri puolilla seurakuntaamme järjestetään jumalanpalveluksien jälkeen pääsiäismyyjäisiä sekä virpovitsojen askartelutilaisuuksia. Päivän vigiliassa siunataan koristellut virpovitsat. Voit lukea pääsiäismyyjäisistä tarkemmin täältä.
Palmusunnuntaina 10.4. muistamme Kristuksen ratsastamista Jerusalemiin. Perinteisesti päivään kuuluu virpominen. Virpovitsa kuvastaa Kristuksen voittoa kuolemasta ja sitä kutsutaankin voitonmerkiksi. Kun lapset juoksivat Jeesusta Kristusta vastaan Jerusalemissa heiluttaen käsissään palmunoksia, me voimme pyhäköissä kantaa koristeltuja pajunoksia.
Palmusunnuntain hengellisestä merkityksestä voi lukea seurakuntamme papin Mikko Leistolan opetustekstistä:
”Ratkaiseva hetki on koittanut”
Palmusunnuntaita vietetään viikkoa ennen pääsiäistä. Silloin muistellaan sitä, kuinka Kristus ratsasti aasilla Jerusalemiin ja ihmiset ottivat hänet vastaan heiluttamalla palmunoksia, levittämällä vaatteita tielle ja huutamalla ”hoosianna!”.
Jeesus on juuri tehnyt suuren ihmeen Betaniassa, herättänyt neljä päivää haudassa maanneen ystävänsä Lasaruksen kuolleista. Tämä on tapahtunut aivan julkisesti, lähes näytösluontoisesti. Opettaessaan Jeesus oli monesti tehnyt parannusihmeitä, mutta näihin ihmeisiin liittyi usein kehotus parannetulle: ”Mene, mutta älä kerro tästä kenellekään”. Samoin, kun lähimmät opetuslapset saivat Taborin vuorella nähdä Jeesuksen jumalallisen kirkkauden täydessä loistossa, Jeesus kielsi heitä kertomasta kenellekään siitä, mitä he olivat nähneet.
Mutta nyt salailun aika on ohitse. Tästä hetkestä käynnistyvät Kristuksen lunastuskuolemaan ja ylösnousemukseen johtavat suuret tapahtumat. Ratkaiseva hetki on koittanut. Tieto Lasaruksen kuolleista heräämisestä leviää kansan keskuuteen ja ihmiset lähtevät suurina joukkoina liikkeelle nähdäkseen Jeesuksen ja Lasaruksen. Aivan kuin tarkoituksellisena provokaationa Jeesus herättää ylipappien ja fariseusten huomion. Johanneksen evankeliumissa kerrotaan kuinka ylipapit suunnittelivat sekä Jeesuksen että Lasaruksen surmaamista.
Samassa evankeliumissa kerrotaan myös, kuinka Lasaruksen sisar Maria voitelee Jeesuksen jalat kalliilla Nardus-öljyllä. Juudas Iskariot harmistuu öljyn ”tuhlaamisesta”. Juudaksen sydämeen on näin kylvetty tulevan petoksen siemen.
Kun Jeesus ratsastaa kohti Jerusalemia, ottaa kansa hänet vastaan voideltuna Messiaana – kuninkaana. Väkeä on paljon. On uteliaita ja ihmettelijöitä, on paljon hämmentyneitä ja kiihtyneitä. On myös niitä, jotka kuvittelevat Jeesuksen kuninkaana tarttuvan aseisiin ja johtavan juutalaisen kansan kapinaan roomalaisia valloittajia vastaan. Mutta on myös niitä, jotka näkevät Jeesuksessa jotakin aivan uutta: uuden elämän toivon.
Ihmiset heittävät vaatteensa maahan, kohottavat palmunoksan ja huutavat: ”Hoosianna, siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä, Israelin Kuningas!” Ja Jeesus tulee aasilla ratsastaen, täyttäen näin Sakarjan esittämän profetian: ”Katso, kuninkaasi tulee. Vanhurskas ja voittoisa hän on, hän on nöyrä, hän ratsastaa aasilla, aasi on hänen kuninkaallinen ratsunsa.” (Sak.9:9)
Aasi symboloi kuninkuutta, mutta myös nöyryyttä. Jeesuksen kuninkuus ei olekaan tästä maailmasta. Tätä ihmiset eivät tajunneet. Monet niistä, jotka olivat palmusunnuntaina huutamassa Hallelujaa, olivat jo muutama päivä myöhemmin valmiita liittymään siihen raivokkaaseen joukkoon, joka yhä äänekkäämmin huusi ”ristiinnaulitse, ristiinnaulitse!”
Paikalla oli myös lapsia, vilpittömiä sieluja, jotka eivät tavoitelleet omaa etuaan. He kohottivat palmunoksansa puhtaasta kunnioituksesta pyhyyden äärellä. Evankelista Matteus kertoo, kuinka ylipapit ja lainopettajat suuttuivat kuullessaan lasten huutavan temppelissä ”hoosianna, Daavidin Poika!” He kysyivät Jeesukselta: ”Kuuletko, mitä nuo huutavat?” Silloin Jeesus vastasi: ”Kuulen, ettekö ole koskaan lukeneet tätä sanaa: ’Lasten ja imeväisten suusta sinä olet hankkinut kiitoksesi’?”
Tähän lasten kiitokseen yhtyy koko ortodoksinen kirkko veisatessaan palmusunnuntain juhlaveisua:
”Vahvistaaksesi uskoa yleiseen ylösnousemukseen sinä, oi Kristus Jumala, kärsimyksiesi edellä herätit kuolleista Lasaruksen. Sen tähden mekin lapsukaisten tavoin kantaen voitonmerkkejä huudamme sinulle, kuoleman voittajalle: ”Hoosianna korkeuksissa, siunattu olet sinä, joka tulet Herran nimessä.”
Pastori Mikko Leistola