Toisena joulupäivänä kirkko viettää Jumalansynnyttäjän juhlaa ja muistelee pyhän perheen pakoa Egyptiin.
Kristuksen syntymäjuhlaa seuraavana päivänä ortodoksisessa kirkossa kunnioitetaan Herramme Jeesuksen äiti, Neitsyt Mariaa. Maria on kirkkomme opetuksen mukaan uusi Eeva, jonka synnyttämän kautta avautuu koko ihmiskunnalle tie pelastukseen. Jeesus Kristus on samaan aikaan täysi ihminen ja täysi Jumala, ajassa oleva ja Sana, jonka kautta kaikki on saanut syntynsä. Näin kunnioitamme myös hänen Äitiään myös Jumalansynnyttäjänä.
Toinen joulupäivä on myös pyhän perheen paon muistopäivä. Tietäjien vierailun jälkeen pyhälle Joosefille ilmestyi enkeli, joka ilmoitti kuningas Herodeksen olevan aikeissa lähettää alueelle sotilaita etsimään lasta surmatakseen hänet. Enkeli kehotti pyhää perhettä pakenemaan Egyptiin. Joosef kokosi heidän vähäisen omaisuutensa ja nosti Marian sekä lapsen aasin selkään. Yön pimeydessä he lähtivät pitkälle ja raskaalle matkalle kohti Egyptiä, joka oli vainottujen juutalaisten perinteinen turvapaikka. Näin Jeesus Kristus sai kokea pakolaisuuden heti elämänsä ensimmäisinä päivinä.
Pyhä perhe kulki Aškelonin ja Gazan kautta ja jatkoi matkaa Välimeren rannikkoa pitkin saapuen Egyptin maahan kesäkuun 1. päivänä. Egyptin maassa on lukuisia lähteitä ja muita paikkoja, joihin liittyy traditioita pyhän perheen pakomatkasta. Pyhä perhe viipyi Egyptistä niin kauan, kunnes kuningas Herodes oli kuollut. Näin täyttyi profetia: ”Egyptistä minä kutsuin Poikani” (Hoos. 11:1).
Pyhä perhe palasi Israelin maahan, mutta ei enää jäänyt Betlehemiin, joka oli liian lähellä Jerusalemia ja sen julmaa hallitsijaa, Herodeksen poikaa Arkelaosta. Pyhä perhe siirtyi Galileaan ja asettui pieneen Nasaretin kaupunkiin. Näin toteutui profeetan sana Jeesuksesta Kristuksesta: ”Häntä kutsutaan nasaretilaiseksi”.
Kuva: Pyhän perheen pakomatkaa kuvaava ikoni. Ikonin on maalannut ikonimaalari Tarja Tarima.