Pääsiäiskauden toinen sunnuntai on omistettu mirhantuojanaisille, jotka saivat ensimmäisenä todistaa Kristuksen ylösnousemuksen ihmettä.
Mirhantuojien sunnuntaina vietetään ylösnousemusjuhlaa ja muistetaan niitä uskollisia naisia, jotka seurasivat Kristusta aivan hänen ristikuolemaansa saakka ja jotka ensimmäisinä pääsiäisaamuna anivarhain saapuivat voitelemaan Kristuksen ruumista ja saivat näin olla ensimmäisiä ylösnousemuksen todistajia. Kirkko rohkaisee seuraamaan mirhantuojanaisien esimerkkiä.
Pääsiäiskauden sunnuntaina toimitetaan liturgian lisäksi ristisaatto kirkon ympäri. Kirkossa veisataan pääsiäisen veisuja ja pappi tai diakoni tervehtii useillakin eri kielillä: Kristus nousi kuolleista! Tähän kirkkokansa vastaa: ”Totisesti nousi!”
Helsingin ortodoksisen seurakunnan alueella Espoossa toimiva Trapesan kappeli viettää Mirhantuojien sunnuntaina temppelijuhlaa eli praasniekkaa.
Mirhantuojien sunnuntain tropari:
”Tultuasi alas kuolemaan, sinä kuolematon Elämä, kuoletit helvetin jumaluutesi kirkkaudella. Ja kun kuolleetkin manalasta ylös herätit, silloin kaikki taivaalliset voimat julistivat: Elämänantaja Kristus, meidän Jumalamme, kunnia olkoon sinulle. Kunniallinen Joosef, otettuaan puun päältä sinun puhtaimman ruumiisi, käärittyään puhtaaseen liinavaatteeseen ja peitettyään tuoksuvilla yrteillä, pani sen uuteen hautaan. Mutta sinä, Herra, nousit ylös kolmantena päivänä antaen maailmalle suuren laupeutesi. Mirhaa tuoville naisille ilmestyi haudan luona enkeli ja lausui: Mirhavoiteet sopivat kuolleille, mutta Kristus on kuolemalle vieras. Ja te julistakaa: Herra on noussut kuolleista antaen maailmalle suuren laupeutensa.”
Mirhantuojien sunnuntain evankeliumi Suomen ortodoksisen kirkon sivuilla.
Lue mirhantuojien sunnuntain merkityksestä pastori Mikko Leistolan opetuspuheessa.