Suuren maanantain evankeliumissa kerrotaan, kuinka Jeesus pian Jerusalemiin tulonsa jälkeen kirosi viikunapuun. Sanan voimasta puu kuivettui ja kuoli välittömästi. Tämä viikunapuu symboloi paratiisin hyvän ja pahan tiedon puuta, joka johdatti ihmiskunnan syntiin ja lankeemukseen. Kristuksen voitollisen ristinpuun rinnalla tuo synninpuu kuihtuu ja menettää voimansa.

Suurena maanantaina muistellaan myös autuasta Joosefia, jonka hänen veljensä heittivät alas kaivoon ja myivät orjaksi, mutta joka Egyptissä kohosi kuninkaalliseen arvoon ja kirkkauteen. Nöyrästi kohtaloonsa alistunut, vaieten kärsinyt ja kunniaan korotettu Joosef näyttäytyy meille vahvana ennuskuvana Kristuksen tulevasta lunastustyöstä.

Jos suuren maanantain jumalanpalvelusjärjestys toteutettaisiin täydellisenä, luettaisiin tämän päivän aikana kaikki neljä evankeliumia lähes kokonaan lävitse. Seurakunnissa suurena maanantaina toimitetaan yleensä joko ennenpyhitettyjen lahjain liturgia tai suuren tiistain aamupalvelus.


Tropari (erityinen säv.)
Katso, Ylkä tulee keskiyöllä, ja autuas on palvelija, jonka hän valveilla löytää; vaan kelvoton on se, jonka hän löytää suruttomana. Varo siis, minun sieluni, ettet unen valtaan vaipuisi, ettet kuolemaan tulisi luovutetuksi ja valtakunnan ulkopuolelle suljetuksi, vaan herää ja laula: Pyhä, pyhä, pyhä olet sinä Jumala, Jumalansynnyttäjän tähden armahda meitä.

Kontakki (8. säv.)
Jaakob vaikeroi Joosefin kadottamista, mutta tämä sai jalona miehenä ajaa vaunuissa ja ottaa vastaan kuninkaallista kunnioitusta; sillä kun hän aikanaan ei alistunut egyptiläisen naisen houkutuksiin, niin Ihmissydämen Näkijä palkitsi hänet kunnialla ja antoi hänelle katoamattoman seppeleen.