Jälkiviini ja jälkimehu tarjotaan perinteisesti pienistä pikareista. Hygieniasyistä jokaista pikaria käytetään jumalanpalveluksessa vain kerran. Tämä on aiheuttanut haasteita Uspensin katedraalissa ehtoolliselle osallistuvien määrän kasvaessa. Teksti ja kuva: Vlada Wahlstén
Helsingin ortodoksisessa seurakunnassa luovutaan jälkiviinin jakamisesta joulupaaston alkaessa 15.11. Jälkiviiniä ja jälkimehua sekä kirkkoleipää on tähän saakka tarjottu perinteisesti liturgiassa ehtoolliseen osallistumisen jälkeen.
Päätöksen taustalla on jumalanpalvelusten kävijämäärien merkittävä kasvu. Jälkiviinin oikea mitoittaminen on aiheuttanut haasteita ja nostanut kuluja. Lisäksi seurakunta on saanut palautetta siitä, että jälkiviinin tarjoilun aikana esiintyy kuulumisten vaihtoa ja levottomuutta, mikä on saattanut häiritä liturgian rukouksellista ilmapiiriä.
Koska jälkiviini ei ole varsinaisesti osa liturgiaa eikä ehtoollista, voidaan siitä luopua.
Kirkkoleipää, antidoraa jaetaan jatkossakin jumalanpalveluksen päätteeksi samalla, kun kirkkokansa käy kunnioittamassa Kristuksen ristiä. Myös niin sanotut pienet prosfora-kirkkoleivät ovat edelleen saatavilla palveluksen päätyttyä.

Mikä on ollut jälkiviinin merkitys?
Jälkiviini on perinteisesti ollut osa ehtoollisen jälkeistä käytäntöä. Seurakunnan pyhäköissä on tarjottu jälkiviiniä ja jälkimehua.
Jälkiviini on kuumalla vedellä laimennettua kirkkoviiniä, ja jälkimehu kuumalla vedellä laimennettua sekamehua. Kumpikin on tarjottu pienestä pikarista. Hygieniasyistä pikareita käytetään palveluksessa vain kerran, minkä jälkeen ne puhdistetaan huolellisesti. Käytäntö on aiheuttanut runsaasti haasteita seurakunnalle.. Ehtoolliselle osallistuvien määrän kasvaminen on tarkoittanut sitä, että pikarit tai viini ja mehu ovat saattaneet päästä loppumaan.
”Jälkiviinistä on muotoutunut meille tapa. Viinin käytölle ehtoollisen jälkeen ei ole kuitenkaan mitään teologista perustetta, ja siksi siitä voidaan nyt luopua.”, kertoo Uspenskin katedraalin pappi rovasti Teo Merras.
Myös väärinymmärryksien määrä vähenee päätöksen myötä.
”Usein jälkiviini on ymmärretty väärin siten, että siitä voisivat osallistua aivan kaikki, myös ne, jotka eivät osallistuneet ehtoolliseen. Jälkiviini on kuitenkin tarkoitettu vain ehtoolliseen osallistuneille”, muistuttaa isä Teo.
”Sen sijaan antidoraa, kirkkoleipää voivat nauttia kaikki jumalanpalvelukseen osallistuvat.”
Muutos ei vaikuta ehtoollisen sakramenttiin, vaan koskee ainoastaan jälkiviinin tarjoilua. Seurakunnassa pyritään jatkossa jälkiviinin sijaan panostamaan kirkkokahvitarjoiluihin.
”Jumalanpalveluksemme ovat kaikille avoimia, ja kaikki ovat tervetulleita myös yhteisille kirkkokahveille liturgian jälkeen katedraalin kryptaan. Ainoastaan ehtoolliselle voivat osallistua vain siihen valmistautuneet kirkkomme jäsenet” muistuttaa isä Teo.

Jumalanpalveluksien osallistujamäärien kasvu on otettu seurakunnassa ilolla vastaan.
”Jumalanpalvelukset ovat ortodoksisen elämän ydin. Juuri yhteisiin jumalanpalveluksiin osallistumalla voimme todella elää uskoamme todeksi. Ohjaamme myös kirkkoomme liittymisestä kiinnostuneet ja katekumeeniopetukseen osallistuvat nimenomaan osallistumaan aktiivisesti kirkon elämään ja jumalanpalveluksiin”, korostaa isä Teo ja kutsuu:
”Lämpimästi tervetuloa mukaan jumalanpalveluksiimme!”
Kaikki seurakuntamme jumalanpalvelukset löydät Jumalanpalvelus-kalenterista.
Uspenskin katedraalin jumalanpalveluksista osa lähetetään myös suoratoistona seurakunnan YouTube-kanavalle.
Korjattu 13.11.: Uutisessa luki aiemmin, että jälkiviinin tarjoamisesta olisi luovuttu vain Uspenskin katedraalissa.


