Ikonostaasin kultausten korjaaminen on hidasta työtä. Kuva: Harri Virtanen

16.1.2020

Uspenskin katedraalin ikonostaasin kunnostuksessa päästiin taas maanantaina 13.1. askel eteenpäin.

Tuolloin asennettiin paikoilleen restauroitu Pyhän Nikolaoksen ikoni. Omalle paikalleen on palannut myös yläpuolella oleva Pyhän Maria Egyptiläisen ikoni. Molemmat sijaitsevat ikonostaasin pohjoisella puolella, eli kirkkosalista ikonostaasiin päin katsoen vasemmalla. Pyhän Nikolaoksen ikoni kuuluu ikonostaasin suuriin ikoneihin.

Kultaajamestari Harri Virtanen on tyytyväinen jättihankkeen edistyessä. Ikonien kunnostamisessa oman, vaativan osuutensa muodostavat ikonien kehysten, ikonostaasin koristeiden ja pylväiden kultaukset, joiden restauroinnista Uspenskissa vastaa Kultaus- ja kehysliike Virtanen ky.

”Vaikka ikonostaasin restaurointi saattaa vaikuttaa hitaalta, niin pää märkänä tässä on huhkittu”, naurahtaa Virtanen.

”Kaikki kullatut osat käydään läpi. Esimerkiksi kullatut koristepylväät olivat kuluneita ja osittain halki. Helmikuun alussa Uspenskiin toimitetaan lisää entistettyjä, irrallisia ikonostaasin osia.”

Nyt työn alla olevan ns. ykkösosion yksi haaste on ollut apilakuvioinen, iso ristikko.

Seuraavassa vaiheessa irrotetaan vasemmanpuoleisen diakonin oven ikoni sekä sen viereinen ikoni samoin kuin yläpuolella olevat ikonit. Osa ikoneista viedään tosin vain turvaan työn alta.

Työn raskaan raataja. Kultaajamestari Pekka Kilpeläinen laittoi pötkölleen pylvään viereen. Kuva: Harri Virtanen

Yksityinen yritys jatkaa?

Tällä hetkellä näyttää siltä, että ikonien konservoinnista vastaa vuodenvaihteessa lopetetun Valamon konservointilaitoksen jälkeen yksityinen alan yritys. Valamon konservointilaitoksen johtavana konservaattorina toiminut Antti Narmala valvoo yhä ikonostaasin restaurointityötä yhdessä Museoviraston kanssa.

Uspenskin katedraalin ikonostaasin 22 ikonista on tällä hetkellä konservoitu noin puolet. Ikonien konservoinnista vastasi vuodenvaihteeseen saakka Valamon konservointilaitos, jonka Valamon luostari joutui lakkauttamaan taloudellisista syistä.

Ikonostaasin ikonien konservointi aloitettiin keskeltä, eli pyhän portin molemmilta puolilta. Ensimmäisinä kunnostettiin Kristuksen, Jumalanäidin ja arkkienkelien ikonit. Vuonna 1868 Pietarissa suunniteltu ikonostaasi on taidemaalari Pavel Šiltsovin maalaama, ja se on suojeltu vuonna 1985.

Kultaus on huippujen hommaa

Uspenskin yhden kookkaan ikonin restaurointi maksaa keskimäärin noin 2 000 euroa, ja suurimmat kustannukset aiheutuvat yleensä kultauksesta. Kultaaminen on huippuammattilaisen työtä, ja se vaatii paljon aikaa. Kultaustekniikat ovat hyvin kerroksellisia, ja pelkästään jo eri kerrosten kuivumiseen kuluu aikaa.

”Kultauksessa ehkä vaativinta on saada uuden ja vanhan, säilytettävän kultauksen rajapinnat mahdollisimman huomaamattomiksi. Saavathan ne tietysti hieman näkyä, mikä kertoo omaa historiaansa”, Virtanen kertoo.

”Uspenskista löytyy paljon jo aikaisemmin tehtyjä korjauksia, ja joissain tapauksissa ne on tehty vanhojen kultauksien päälle. Nämä aiheuttavat melkoisesti harmaita hiuksia. Niiden päälle kunnostustyö on lähes mahdotonta, joten niitä pitää poistaa. Suurimman osan työajasta vie pohjatöiden tekeminen. Työtunteja on kulunut satoja”, Virtanen arvioi.

Helsingin ortodoksinen seurakunta käynnisti Uspenskin ikonostaasin konservointi- ja restaurointityöt vuoden 2018 alussa. Hankkeen kustannusarvio on vähintään puoli miljoonaa euroa. Konservoinnin rahoitus tulee seurakunnalta, ortodoksisen kirkon keskushallinnolta sekä varainkeruulla.

Restaurointi etenee, mutta urakka on mittava. Kuva: Pekka Eronen

Artikkelia korjattu 16.1.2020 klo 11:38 ikonin nimen osalta ja täydennetty 17.1.2020 klo 16:30 päivämäärän osalta.

Kategoriat Uutiset